Deadlines en voorbereiding tentamens - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marco - WaarBenJij.nu Deadlines en voorbereiding tentamens - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marco - WaarBenJij.nu

Deadlines en voorbereiding tentamens

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

15 Juni 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

30 april tot en met 15 juni

Hé allemaal, hier is weer een nieuw reisverslag.

Na de mid-trimesterbreak zouden we op donderdag een groepspresentatie hebben voor Principles of International Business over de internationalisatierisico’s voor Apple. Na hard werken hadden we voor de presentatie uiteindelijk een 9,5, erg blij mee!

Op vrijdag was ik met Ben en zijn huisgenoten naar een verjaardag geweest en daarna naar de stad gegaan, was gezellig. Die zaterdag nog met Stafford naar het Carter Observatory geweest met de Wellington Cable car. Hierkonden we zelf door de telescoop kijken om planeten te zien. We hadden geluk, want we konden Jupiter (met de manen), Mars (vlakbij de aarde, kleiner) en Saturnus (met de ringen) redelijk helder zien.

De rest van het weekend heb ik wat gestudeerd. Ik had drie deadlines van essays voor Principles of International Business (internationalisatierisico’s van Apple), Organisational Behaviour (resistance bij een bedrijf) en International Relations (humanitaire interventie) die allemaal voor rond de 30% van het cijfer telden. De onderwerpen waren erg interessant, maar na een tijdje werd het lange studeren wat saai. Twee cijfers heb ik inmiddels alweer terug: International Relations 8,5 en Organisational Behaviour 8,2!

Woensdag 11 mei was ik het zweten van de heuvels oplopen naar de campus een beetje zat. Na college had ik een hoogtemap van Wellington opgezocht en gekeken welke route de minste heuvels had om vanaf dan die route te lopen :p.

De volgende dag voelde ik net na het wakker worden het bed wat heen en weer bewegen, het bleek een lichte aardbeving te zijn. Gelukkig was ons gebouw erg goed bestand tegen aardbevingen, dus was er niet echt een risico. Het bleek een aardbeving van 5,2 op de schaal van Richter te zijn. Hoewel dit iets zwaarder leek dan de trillingen in Groningen was er gelukkig niets beschadigd.

In het weekend gingen Ben, Oscar en ik naar Mount Taranaki, een berg van 2500m op het Noordereiland. Er was regen en sterke wind voorspeld, maar na wat twijfelen hadden we toch maar besloten om het te gaan doen. Na 4 uur rijden sliepen we eerst bij een hostel in New Plymouth, een klein dorpje vlakbij de berg. Na de overnachting reden we naar de berg vlakbij. Hier bleek het al flink koud te zijn en ik was helaas mijn handschoenen vergeten, niet heel handig. We liepen van 900 naar 1500 meter over een weg richting een lodge. Dit was goed te doen, want er lag hier nog geen sneeuw. Ons was afgeraden om het hele Summit track naar de top te nemen, omdat we hiervoor uitrusting nodig hadden. We bedachten om dan maar niet naar de top te gaan, maar te kijken hoe ver ons veilig leek. Uiteindelijk zijn we denk ik tot zo’n 1900 meter gekomen. Hier was het vrij glad door de sneeuw en koud door de regen, dus we besloten om terug te gaan. Door de drijfnatte schoenen en gebrek aan handschoenen moesten we even opwarmen nadat we beneden kwamen, dit was wat minder. Daarna in Wanganui kort met de lift omhoog gegaan naar een toren waar we uitzicht hadden over de stad om daarna weer terug te rijden naar Wellington. Thuis aangekomen genoten van een heerlijke warme douche.

De volgende week weer colleges gehad en wat gefitnesst. Op vrijdag had ik voorgesteld om met wat anderen te gaan karten. Had zelfs nog gewonnen met de snelste ronde ;). Daarna voor maar $5 extra gelasertagd, was ook genieten. Op de terugweg van de kartbaan zagen we nog wat dronken mensen en één meisje rolde zelfs in haar jurk tussen het verkeer door. Vrij dom, maar het ging gelukkig goed.

De vrijdag daarop was ik nog uitgenodigd op een feestje in een studenthuis op Salamanca Road. Een paar feestjes geleden waren hier alle laptops gestolen, erg lullig voor de bewoners. Ze waren er wel leuk mee omgegaan door het feestje nu het thema “Cops and Robbers” te geven. De volgende dag samen met Oscar het parlement in Wellington bezocht. Het is vrij statig van binnen en lijkt wat op het parlement van Engeland waar de regering ook in houten banken tegenover de oppositie zit. Helaas konden we hier geen foto’s maken.

Ik heb me nog ingeschreven voor de halve marathon op 26 juni. Ik heb nog niet veel getraind, maar de laatste keren 14km ging prima met een snelheid van zo’n 11km/uur. Nu ga ik denk ik om de dag trainen om de conditie op peil te krijgen en blessures tijdens de wedstrijd te voorkomen. Wisselen tussen een lange afstand, intervaltraining en een korte afstand is waarschijnlijk het handigst om snel een betere conditie te krijgen.

Afgelopen week het tentamen van International Relations geoefend samen met Taio. Het samen studeren is best goed te doen. Op de campus werd gratis lunch uitgedeeld en op dinsdag bestond de MacDonalds hier 40 jaar dus konden we een gratis burger afhalen. Het is hier nog steeds best goed weer (zo’n 15 graden), dus gingen we bij de haven leren met een zonnetje erbij en mooi uitzicht, zo is leren nog niet eens zo erg.

In het weekend zijn Oscar, Eva en ik nog langs de Weta Cave geweest, hier maken ze alle spullen als zwaarden, robots en harnassen voor films als de Lord of the Rings, District 9 en Avatar. Leuk om te zien hoe dit begon als slaapkamerwerk en nu één van de meest professionele workshops is.

In de komende twee weken veel studeren voor de tentamens. Aankomende zaterdag het eerste tentamen: Organisational Behaviour. Die woensdag daarna Introduction to International Relations, donderdag Principles of International Business en zaterdag Finance.

Zondagmiddag na de tentamens vlieg ik richting Auckland. Vanuit daar ga ik met Oscar, Yvonne en Megan reizen langs Coromandel, Hobbiton en Rotorua, erg veel zin in. Daarna waarschijnlijk nog naar de Tongariro Crossing, de mooiste hike van Nieuw-Zeeland langs kratermeren in een vulkaanlandschap. Ik heb mijn vluchten iets vervroegd, omdat een maand reizen me wat lang leek. Ik vlieg 5 juli naar Sydney, 12 juli naar Bangkok en daarna op 17 juli alweer terug via Dubai om op zondagavond 17 juli aan te komen op Schiphol!

De kaartjes en foto’s die ik gekregen heb hangen/liggen nog steeds bij het bureau, erg bedankt!

  • 15 Juni 2016 - 08:34

    Hugo:

    HadieMarrrrrcoooo,

    Je hebt het afgelopen jaar al meer gereisd dan menigeen in heel zijn / haar leven, ongetwijfeld heb je bijzonder veel geleerd en bijzondere ervaringen opgedaan. Nog een leerzame maand gewenst en we zien elkaar vast wel weer in juli a.s.

    Groet van Hugooo

  • 17 Juni 2016 - 21:33

    Sander:

    Lekker wezen karten ;)? Succes en veel plezier nog de laatste maand, Marco!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 997
Totaal aantal bezoekers 7436

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 31 Juli 2016

Half jaar studeren in Wellington, Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: